1.9.1897. Kamen temeljac ceste kroz Srednja Poljica (prepisano iz „Poljica“, lista poljičkog dekanata br. 12 iz 1987. godine, str. 104.):    

Na 1. rujna 1897. bio je blagoslovljen dozvolom Biskupa prvi kamen novog kolnog puta kroz Srednja Poljica. Služba Božja bila pod vedrim nebom pod dubom na sred puta kod Bulića mlinice (u Tugarima – dodao Miljenko Vrkić). Prisustvovali od popova, osim mjestnog župnika Don M. Karaman s Dubrave, Don A. Melada iz Gata, Don J. Žuljević Prelas iz Ostrvice, Don S. Jurišić iz Tugara i Don M. Dubravčić iz Srinjina. Od svjetovnjaka: obćinski načelnik Novaković Jure uz obć. prisjednika Stipu Čovića i Antu Mindoljevića, pak sve glavare srednjih Poljica. Učitelj Čaleta sa školskom djecom prisustvovao. Bogoslovci Milj. Jurišić i Ivo Matić dvorili oko oltara na misi u trojci. – Zajednički objed bio u bratskoj kući sv. Franje u Čažin – Docu.

 

1897. Počeo se graditi put kroz Lisičinu (prepisano iz „Poljica“, lista poljičkog dekanata br.12. iz 1987. godine, str. 104):

„Na 19. lipnja 1897. na 8 uri uvečer krupa otukla sve polje, te sasvim uništila žito, višnje i vinograde. Slične se ne spominju ni stariji ljudi.

Država priskočila u pomoć sa F. 4.000. Tom svotom sagradi se put uz Lisičinu, (podcrtao Miljenko Vrkić) uz Sukmas i Ostrog i od sv. Nikole do župske Crkve.“

Ogromna kruška, krasila je put kroz Lisičinu, a posječena je oko 2000. godine. Promjer posječena stabla iznosio je 56 cm. Nalazila se otprilike na pola puta Naklice – Omiš (kada s Naklica ideš, otvara se pogled na Cetinu). Bager je tu, pod kruškom, 21.6.2007. prevrnuo jedan kamen s naznakom 5 min i strelicama (vidi sliku), što znači da se put Naklice – Omiš, ili obratno, mogao prijeći za 10-tak minuta.

Rusi oriji 50-tih godina XX. stoljeća 5-6 velikih raslo je ispod puta na dnu Okuči, zapadno (prema Naklicama) od kuka (kuk je između puta i potoka, 100-tinjak metara iznad Male okuči).

 

16.11.1904. „Na 16 Studenoga prolazi kroz selo (Tugare, dodao M. Vrkić) nova koloslanica Poljica-Imotski.

(„Poljica“, list poljičkog dekanata br. 12 iz 1987. godine, str. 106.)    

(Koloslanica je kar s napumpanim gumama)

 

1.11.1913. „Na 1 Studenoga zamjenili automobili poštarski poštarsku koloslanicu. Kola su za 14 osoba. Voze po 16 kl. na uru.“

(„Poljica“, list poljičkog dekanata br. 12 iz 1987. godine, str. 110.)    

 

1934. Cesta Brdine – Naklice Izgradnja je počela s Brdina. Ante Vrkić, 1934. spjevao je pjesmu o Naklicama, ovdje navodimo dio koji se odnosi na cestu:

… A imamo braćo i problema

Jerbo ceste do selo nema

a kroz kratko vrijeme toće biti

svima će nam se želja ispuniti.

Za u selu cestu napraviti

od velike koristi će biti

od države pomoć smo dobili

od Brdina sa radom započeli….

Plan je bio 4 m širine. Toma Vrkić predložio župniku don. Duji Klariću da se cesta radi širine 5 metara. Don. Duje to prenio voditelju radova inž. Zlendiću, koji je prijedlog prihvatio! Bilo je problema i kuda cestu raditi. Iz Gornjeg Sela htjeli od Krča prema  Vininama, neki nisu htjeli preko svoga…

Kada se gradila cesta za Naklice, svaka obitelj bila je zadužena istući 1 (jedan) muć žala. Muć = 4 metra dužine X 1 metar širine X visina u stožac (žalo se nasipalo u visinu dok ne pokrije  osnovne  mjere 4X1 m, što je  otprilike 1 (jedan metar kubni). Žalo se tuklo (najviše kroz Potorinu), nije se mljelo drobilicom. Macom bi se veći kamen razbijao na manje komade, a ovi bi se komadi čekićem ili mačicom na drugom većem kamenu usitnjavali na male komade, na žalo. Taj veći kamen držao bi se između nogu (koljena) osobe koja je ispruženih nogu sjedila, a znao se držati i na koljenima osobe koja je sjedila na povišenom kamenu ili nekoj improviziranoj stolici, tako se najlakše razbijao kamen u žalo.

Na isti način žalo se većim dijelom tako tuklo za gradnju i nasipanje puta prema groblju Komorjak.

Drobilice su povremeno na Naklice dolazile mljeti žalo od 1948. godine.

Cesta do sv. Ante završena je 1936. (radila se 2 godine).

 

31.10.1966. (Između Bratske i Pivčevića kuće bila taraca, prolazilo se ka’ kroz tunel, dica često tu igrala na franje. S južne strane „tunela“ saliven zid za sjediti)   „Probijen“ (uređen) put od Sv. Ante do pred Vrkića pojate (do Vrkića turnja). Na donjoj slici, iza osoba, vidi se kako je to prije izgledalo.

 

25.7.1968. – 4.12.1968.  Pruga Split – Naklice Prvi put, 25.7.1968. uvedena autobusna linija od Splita do Naklica, a nažalost, i ukinuta 4.12.1968.

 

21.3.1974. Asfaltirana cesta od Brdina do Provoša (od Provoša do Sv. Ante te do Paveškovića i Antičevića asfaltirano je 12.6.1981.)

 

30.11.1975. Cimentiralo se Donje selo (velika radna akcija)       

 

12.6.1981. Asfaltirana cesta od Provoša do Sv. Ante, i od Provoša do Paveškovića i do Antičevića (od Brdina do Provoša asfaltirana je 21.3.1974.)

 

1982. Put kroz polje, od Brda preko Glavice, kroz Lišnjak, Livadu, Podbije, Blatine – do granice s Trušima

Ispred bagera koji je širio postojeći uski put, gdje će se širiti, smjernice su davali Marinko Pivčević i Stanko Mrčela. Prigovaranja nije bilo!

 

1984. Put kroz polje, s Krča kroz Gaje, preko Sačivišća do Vodica

Bager i ljudi kao i put 1982.

 

21.6.2007. U Lisičini ispod okuči, 15-ak metara iznad kuka, mali bager (spustio se s Naklica) sanirao odron zemlje i kamenja bacajući ih u potok. Na tome mjestu, pod putem, 1950-tih godina raslo je 5-6 velikih divljih orija (Rusi orij).

Na rubu puta „Ispod kruške“ bagerom je okrenut kamen na kojem je ucrtano >—,—<, a iznad napisano 5 MIN, što bi predstavljalo da je tu pola puta Naklice – Omiš, a potrebito vrijeme za proći taj put – 10 minuta (Vidi gore 1897. Počeo se graditi put kroz Lisičinu, i fotografiju).

 

Kroz 1. mjesec 2008. Izgradnja zidića sa strane puta prilaza groblju (Grad).     

 

1.3.2008. Radna akcija Radila 2 bagera, nasipalo se i ravnalo sa strane puta groblju, boćalištu i okolo, vezivalo čemprese, čistilo – osobito dica, obaštralo, palilo… Dica, mladi i stari ukupno bilo 45 aktivista. Ispekla se 2 odojka na ražnju za večeru,na kraju pisma. Fantastično!





 

11.6.2008. Radna akcija Oranje i uređivanje budućeg travnjaka prilaza groblju – od ruba zidića do, i oko mladih čempresa.

 

11.7.2008. Radna akcija Uređenje oko boćališta, puta groblju (nastavak radnih akcija od 1.3. i 11.6.), te puta kroz polje. Uvečer: Akcija nakon akcije!

 

12.9.2008. Radna akcija Nastavak uređivanja puta prema groblju.

 

22.6.2009. Radna akcija Sređivanje poljskih putova

 

25.6.2009. Radna akcija uređenje puta kroz Lisičinu

 

12.10.2008. kroza Strane (Brnistru) izgled dijela ceste neposredno pred rekonstrukciju, a poslije velikoga požara 27.9.2008.







 

9.7.2011. Cesta kroz Brnistru (kroza Strane) puštena u promet nakon rekonstrukcije, a da bi se rekonstruirala (cca 80% nova je trasa) bila je zatvorena za promet sve od listopada 2010. (10. mjeseci).

 

12.11.2011. Na Provošu dovršeno uređenje autobusnog stajališta.

Oko 1.11. betonirano je proširenje ceste, a 12.11. stavljena je metalna ograda s tablom za obavijesti.

 

5.1.2012. Završeno stavljanje kocki na prilazu groblju, od slavoluka do ulaza (i malo iza) u groblje.

         Oko 20.12.2011. na sastanku MO informacija: Na raspisani natječaj Grada Omiša za kockom popločati prilazni put do groblja – najniža ponuda 250.000,00 kuna. Grad nema novca. Odluka MO Naklica: Grad platiti materijal, mještani – rad! Za dan/dva dovezen materijal. Od 27.12.2011. svaki dan (osim Nove godine) radne akcije posipanja puta, čišćenje odlijevnika, uređenje okoliša, probijanja i uređenja novoga puta za automobile do groblja, bager, valjak, mještani, do 2.1.2012.


       3.1. prvu kocku (od slavoluka) u 11,06 sati, postavio Ivan Pirić  (Perac)! Za 3 (tri) dana završeno postavljanje! Odaziv: 30 – 57 mještana svaki dan. Ručak se, također, svaki dan spremao za sve. Veličanstveno zajedništvo! I, ukupni trošak materijala, strojeva i spize, oko 85.000,00 kuna! 7.1. nastavak uređenja groblja i okolice te zidanje sjevernog zida igrališta/puta ka groblju. Zidanje je nastavljeno i akcijom 14. siječnja.




 

21.6.2013. Radna akcija čišćenja Lisičine 10-tak dragovoljaca s 2-3 kosilice, ostali s kosorima, kosirima, nožicama čistili put kroz Lisičinu. Nikša Tijardović zidao provaliju odmah iza kuka s desne strane na podan okuči (idući s Naklica). U Radobolje doček s pivom, poslije večera na Naklicama (na betonskom stolu). Ovu akciju organizirao je Ante Pirić – Bengović. Od TZ Omiša dobio potporu, te je cijela grupa kod njegove kuće na Krču feštala 12.7.2013.

 

25.1.2014. klupe u Lisičini! Na inicijativu mladih, Nikole Tijardovića i Ivana Pivčevića preko Udruge „Sv. Ante“, Grad Omiš odobrio sredstva za 5 klupa koje je napravio Damir Pirić (obrt „Škura1“). 23.1. jedna klupa je stavljena pod nadstrešnicu ispred kafića, a drugu je Nikša Tijardović uziđavši zid i podest zabetonirao uz istočni zid Pivčevića garaže s pogledom na sliku na suprotnoj garaži, na crkvu i prema „domu“. Danas su u Lisičini postavljene 3 klupe: na Vrj Smrdejca, 15-tak metara iznad „Di se klanja Gospi“ u Okučin, i Na Velikun okuči.

 

20. veljače 2014. ograda na cesti. Jučer i danas djelatnici Županijskih cesta postavili su metalnu ogradu po južnom rubu ceste, u Potorini, od ulaza (puta) ka kućama Damira Pivčevića te Nediljka i Ivana Tijardovića, pa sve do dvora Ante Pivčevića – Bege.

 

30.5.2014. Uređenje Lisičine…

 

23.6.2014. Prvi put Naklice s Omišem povezane autobusnom vezom!

Od danas, autobusni prijevoznik „Dalmatinac“ (koji već 1½ godinu  uz „Promet“ povezuje Naklice sa Splitom) uz izravno povezivanje Naklica sa Splitom, uveo je da 12 puta vozi: Split-Naklice-Gata-Omiš (prva linija u 5,45 a zadnja u 21,45), i obratno, 12 puta: Omiš-Gata-Naklice-Split (prvi polazak u 5,15 a zadnji u 22,15 sati). Za bilo koje odredište – cijena karte je 10,00 kuna! Od 1.8. cijena karte je 14,00 kuna.

1.1.2018. Dalmatinac reducirao vozni red – od danas voze 3 puta Omiš-Gata-Naklice-Split (7:00, 12:20 i 16:30), te Split-Naklice-Gata-Omiš (9:30, 15:10 i 19:30).

 

2.8.2014. Radna akcija čišćenja puta za Stomaricu Tradicijski, subotu ili dvije prije dana Gospe od sniga (5. kolovoz) grupa desetak Nakličana s trimerima i kosorima urede put. Večera – janje, ove godine – lešo. Lijepi običaj!

 

13.10.2014. Asfaltiran Put prema groblju! Od 28. kolovoza ove godine počeo se čistiti put, osobito kameni ostaci zidanja sjeveroistočnog zida igrališta na putu prema groblju. Paralelno s čišćenjem, dovršavao se taj sjeveroistočni zid nekoliko metara od igrališta (da se komotno može asfaltirati igralište). Bager je ukapao put (da se smanje kosine) na sjeverozapadnom ulazu (iza mrtvačnice) na igralište, brijeg 3-5 metara istočno od igrališta, te neposredno ispred platoa pred grobljem. A između ova dva zadnja ukapanja puta – nasuto je 15 troosovinaca tupine na put, a po sredini, ispod velikoga bora koji je sa sjeverne strane puta – visina nasipa čak je 1,5 m (metar i pol).

Asfaltiranje puta počelo se od groblja. Radilo se cijeli dan. MO radnike je častio ručkom (juha, lešo junetina s restanim krumpirom). Prid večer, kad je završen put prema groblju, sanirano je (asfaltirano) ulegnuće na sredini platoa ispred crkve – 15-tak m2. Asfaltiranje je obavila „Cestogradnja d.o.o.“ (Sova) sa 7 svojih djelatnika.




 

26.5.2015. Zidanje meje puta u Lišnjaku iznad zemlje Tomislava Velića

 

29.5.2015. Čišćenje Lisičine

 

5.6.2015. Zidanje meje puta u Livadi iznad zemlje Milenka Velića, a isti dan žene su redile selo!

 

7.9.2015. Postavljanje mata i betoniranje puta iza Tokića kuće. Cca 3 kvadrata očistilo se za betonirati uz kuću Filipa Velića – zapadno od ulaza u njegov dvor. Po cijeloj dužini Tokića kuće, uz kuću je prislonjena mata širine 50-tak cm Q 6 mm (savijena pod pravim kutom), dok je po putu, na nju naslonjena cijela mata Q 8 mm. Mata od 6 mm postavljena je i po putu – istočno od Tokića kuće. Dovedeno je u jednom mikseru 8 m³ betona, i idealno je doteklo  (vidi Radne akcije).

 

26.9.2015. Betoniranje puta od Livade do kuća Mrčela

 

2.7.2016. Košenje ruba ceste i poljskih putova te njihovo nasipanje. S traktorom vozili i nasipali rupe na poljskim putovima. Materijal ostrugani asfalt koji smo dobili prošle godine koncem lita, kada se popravljala cesta od Tugara prema Gatima.

 

10.12.2016. Betoniranje puta od Brdina (kuće Miljak) prema Konalu. Utrošena 3 miksera. Iza toga 2 miksera utrošena su na put u Gaju – ispod meje Jerka Vrkića – zapadno od kuće Pirića.

 

5.4.2017. Prometni znakovi, središnja linija ceste i linije parkinga. Danas je ŽUC postavio znakove: iz pravca Tugara, oko 150 m prije ulaza za Naklice tabla – Blato n/C, A1, Omiš-naprijed, Naklice-desno; oko 100 m prije, iz pravca Gata tabla – Split, Tugare-naprijed, Naklice-lijevo; na izlazu s Naklica na glavnu cestu, desno, tabla – Zabranjeno zaustavljanje i parkiranje uz dopunsku tablu- 40 m; na početku našega ogranka, 40-tak m od glavne ceste tabla-Naklice, uz dopunsku-Ograničenje brzine 40 km; na Krču, znak Stop na izlazu puta iz Gornjih Naklica; znak Stop na izlazu puta iz Gaja na naš ogranak; sučelice toga izlaza iz Gaja postavljena su 2 (dva) ogledala – za pogled lijevo i desno; na Provošu, dolazak na križanje iz Gornjih Naklica znak – Stop; ulazak cestom s Brda na ogranak znak – Stop; 6-7 m prije ulaza i kuće Velića znak – Ograničenje brzine 20 km;

Obnovljena je cijela središnja linija na cesti našega ogranka, kao i oznake ispod orija na parkiralištu kod Sv. Ante. Novo su ucrtane linije na istom parkiralištu, za 7 mjesta uz kuću Pivčevića te oznake za BUS na Provošu. Obnovljeno je na Brdinama ucrtano STOP – prije ulaza na glavnu cestu.

 

2.6.2017.  Popodne se čistilo (kosilo 90%), cesta sv. Ante – Brdine, put kroz Podbije, Lisičina. Planirano da i djeca čiste, nisu, bila su na školskom izletu.

 

Podijeli:

Trenutno nema komentara.

Odgovori

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Molimo ispunite sva polja označena s *.

Scroll Up